tirsdag 20. september 2011

Dag 5, lørdag 27.august. Rusle-i-byen-dag, Markedshallen

Frokost som vanlig, så ut å gå. Bare rusla rundt i byen. Spiste lunch rett ved Armazen-restauranten vi var på forledendag. Skinke og melon er ypperlig sommerlunch!
Jeg hadde hodepine mesteparten av dagen. Kjente antydning i går og, men da gav det seg. Uheldigvis hadde jeg for en sjelden gangs skyld ikke tatt med (eller etterfylt) med smertestillende tabletter. Regna med det ville gå over, så gikk forbi to apotek tidlig på morran, ikke lurt viste det seg. Først langt utpå ettermiddagen letta det.

Var innom Markedshallen. Fisk i “kjelleren” stort sett frukt og grønt i hovedetasjen. Pluss litt kurvverk, blomster, frø og knoller, og litt kjøtt i hovedetasjen, samme i overetasjen. På tilbaketuren var vi innom gateloppemarkedet, tydeligvis en lørdagsforeteelse, det har ikke vært der tidligere i uka. Stort sett masse gammel “skit”, som loppemarkeder overalt! ;)

Bryllupå i kirka ved parken vår, da vi gikk tilbake til hotellet etter lunch. Ikke noe stort bryllup, og antakelig sønnen som var brudesvenn.

Hadde oss en stopp i kafèen i parken rett ved hotellet. Drakk minste ølet (2 dl) til nå. Betalte 1.2 Euro for det. Fremdeles ingen som slår prisene på hotellet vårt, 1 Euro for 0,33. Har ellers fått både 0,5 0g 0,6, men ingen matcher Hotell Madeira. Litt rart å registrere at en vanlig kopp svart kaffe også koster 1 Euro. Hadde vært kjekt om ølet kosta det samme som kaffen hjemme også.

Været har vært stort sett overskyet i dag, noen gløtt av sol, men uansett passe varmt. Ingen behov for noe jakke.

Mer som ble avglemt er ren Aloe Vera. Det bruker jeg alltid ha med pga min store risiko for solbrenthet. Nå er det nakken som har fått det. Der er det vondt…greide ikke ha skulderveska over der i dag.. Tok den rundt livet. Litt rød på brystet og, men det ser ut til å gå bra, har hatt bluse på i dag..

Middag på nærmeste restaurant i båthavna. Mareno prøvde fisken. Den der røde som minner litt om uer. Var ok forstod jeg.. Jeg prøvde de Madeiriske grillspiddene. Ba om medium og fikk medium. Skjønner ikke at de greier det på sånne små biter. Men kjøttet er jo mørt uansett da, og denne gangen var det akkurat passe rødt også! Og så fikk jeg til sånn der ”Madeirapotet” av mais,  som er fritert eller no. Artig! Var i grunn skorpen rundt som var best, så likte de små bitene best, ikke de som hadde masse “kokt” mos inni.. Pasjonsfruktpudding på Mareno til dessert. GOD!!

Liten tur i baren på hotellet før vi gikk på rommet. Samme fyr som synes å jobbe der alltid, hele døgnet… Jeg kaller han "Nynne-mannen", han nynner for seg selv hele tiden når han ikke snakker! Mareno spurte om han alltid var på jobb, - han har FRI i morgen fortalte han! Ok, da blir det vel ikke bar på oss i morgen. Nu spilles det blues i parken her rett ved, kjekt å sitte på verandan å høre.. Litt tung blues sier Mareno, men jeg skal jo ikke danse uansett, balkongen er ca to kvadratmeter! Og her er bord og to stoler, mao FULLT!