tirsdag 20. september 2011

Dag 4, Fredag 26. August. Hop-on-hop-off

I går natt våkna Mareno av brannalarmen. Den gikk to ganger påstår han. Jeg hørte to bilalarmer som gikk etter at Mareno var sovnet og jeg satt på verandaen, men jeg aner ingenting om brannalarm!  Men siden også andre nevnte brannalarmen i frokostsalen i morrest, så hadde han vel rett…. Litt urovekkende at han ikke vekte meg… Alarmen gikk i over ett minutt begge gangene sa han.. ;) I natt var det en gubbe som satte tv-en på full guffe for å se noe bilrace i 4-tida… det pågikk vissnok i en times tid.. Jeg aner ikke noe om det heller.

Hop On, Hop off-tur. Buss som går samme ruten hver time hele dagen. Har faste stoppesteder hvor man kan hoppe av og så hoppe på igjen når neste kommer. Eller en enda senere. Har også guiding som forteller om div severdigheter og interessante ting underveis. Greit for å få litt info om byen og komme seg litt rundt. Kan sitte i 2. etg og få litt sol også. Tok sånn tur da vi var i Reykjavik også, og har sett de andre steder også. Kreta bla. Bare for å se oss litt rundt i byen og omegn. Tilbrakte en times tid i Camara De Lobos, en idyllisk liten fiskerlandsby. En gang i tiden gjort kjent av selveste Winston Churchill, som ofte besøkte Madeira hvor han dro til denne lille landsbyen for å dyrke malingshobbyen sin. Nu også preget av turistene, så var ikke noe problem å finne en liten fortausrestaurant å avkjøle seg med litt kald drikke.
Så lunch i havna da vi kom tilbake, ikke den store opplevelsen i dag, annet enn at den var dyr! 


Innom vår lille park rett ved hotellet der noe unger hadde danse og litt skuespilleroppvisning. Litt moro, men vi forstod jo ikke hva som ble sagt.
Tilbake til hotellet og tilbrakte et par timer på solsenga på taket. Jeg sovnet litt, var helt skutt da vi kom fra bussturen, sovna nesten på bussen. 

Glemte jo klokka med to tider hjemme. Denne gangen og. Er iallfall andre, men jeg tror kanskje tredje ferien til utlandet med tidsforskjell etter at jeg kjøpte den, som jeg har reist av gårde mens klokka fremdeles ligger hjemme.
Fikk med meg gikttablettene, og det var et styr. Skulle jo finne eska eller resepten, så jeg hadde dokumentasjon. Rota så mye med det, at jeg glemte både allergitabletter, sprayen, og vanlige smertestillende tabletter. Ikke så kjekt når hodeverken kom. Ligger riktignok iallfall to apotek borti gatene her, men jeg er jo ikke der når jeg trenger tablettene!!


Ut og spise igjen. Kommer til å gå opp 14 kg på denne ferien! Ett pr dag, det er jeg sikker på. Minst! Eter eller drikker jo stort sett hele tiden! Har ikke vært sulten siden vi kom hit. Og her er iallfall ikke mye lavkarbo! Øl er i hvert fall både karbo og kalorier!
Middag! På den ”fancymatrestauranten” hennes Marian. Her ble stolene trukket ut og vi fikk tøyservietter på fanget før vi hadde satt oss nesten. Joda, servicen var superb, det samme var både mat og drikke. Her spiste vi “dyrt” (etter madeirapriser) og godt!. Aperitif fikk vi servert før forretten: skinke, ost og tapenade. Forrett: disse crispy kjemperekene på avocadopurèseng (som jeg allerede har smaka på på bildet..) og med noe slags saus...  Gin/tonic før maten, så ei (skikkelig god) flaske dekantert rødvin, ei stor fl vann, middag og dessert. . Kom på vel 800 for oss to. Vel verdt pengene! 
 
På heimturen gikk vi langs havet..og fikk med oss litt levende musikk av div kvaliteter på forskjellige uterestauranter/puber.. Litt moro underveis, men vi gikk hjem og da var baren stengt! ;)
Skjønner ikke hva det er jeg har fått på ankelen min. Det klør og blemmer, og jeg er hoven helt fram til tærne fremdeles, på 4. dagen! Har fått tendenser til gnagsårblemme på hælen av sandalene, så tok eccomokkasinan i dag, skulle ikke greid å få høyrefoten i skoen…Spent i morgen…

Linsene og øynene går det bra med. Etter at jeg kjøpte linsevæske uten konserveringsmiddel, med kjemisk nøytralisering, så ser det ut til at det går adskillig bedre iallfall. Har bare brukt linsene siden onsdag.

Tilslutt en liten tur på taket i natta! Flott å se utover byen med alle nattelysene! Lydene, temperaturen, bare nyte å være der! Så avluttes kvelden med en liten stund på verandaen, med ei ny bok. Den første ble avsluttet tidligere i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar