tirsdag 20. september 2011

Dag 6, søndag 28. August. Levadatur

Frokost as usual. "Smilemannen" var ikke på jobb i frokostsalen i dag. "Smilemannen" fordi han smiler hele tiden. Og da mener jeg hele tiden! Smiler stort og hilser til alle han får øyekontakt med, men smiler også når han går og rydder av tomme bord og gjør annet arbeid for seg selv. Ser ut som han elsker jobben sin! Tenk om alle hadde vært sånn! Man blir jo i godt humør bare av å se ham! :)

Etter hvert går vi til andre siden av byen, bort til taubanen, tar den opp i fjellet igjen. Der kikker vi først på et lite kapell før vi beslutter å heller gå levadaen bortover til den botaniske hagen… Kunne gått rett bort og tatt den andre taubanen dit, men var jo greit å få med seg litt Levada når vi først var i området. Har jo allerede tatt den store banen to ganger. La i vei.

Litt usikker på om vi gikk rett…. Der er flere “løyper”, og “kryss” hvor man kan ta feil. Noen som gikk litt før oss, snudde etter ei stund, og de lurte på da vi traff de hvor de var (og skulle)… Mareno prøvde finne “kartet” han hadde, omsider fant han noe i ene Madeiraboka… Men ikke lett å finne ut av, ei heller forklare det til tyskere! Han avsluttet med at hvis vi/de gikk feil kunne vi bare ringe etter helikopter! :)

Jaja, hadde oss en flott tur. Først langs Veredaen (sti som ikke går langs Levadaen/vannakanalen), så gikk vi over på Levadaen. Det var skummelt!!!! Dritthøyt rett ned, og bare 20-30 cm å gå på i lange strekninger. Ikke gjerde eller noe heller på de verste strekningene. Bildene viser ikke hvordan det var egentlig var.. Skal si jeg kjente suget!!
Så var det litt på Vereda igjen, der gikk vi tom litt feil, så måtte gå tilbake et stykke, men kom inn på rett vei igjen, etter hvert over på Levada igjen, og etter 3,5 time totalt kom vi til slutten av Levadaen og bebyggelse igjen! Derfra var det ikke lange biten til Orkidèhagen, så vi tok turen opp bakkene og inn der. Mange flotte og artige orkideer! Bla disse hengeorkidèene:

Flott tur som jeg ikke ville vært foruten, selv om det var skummelt til tider. Sånt gir minner som huskes! Tok så bussen derfra og ned til byen igjen. Hele dagen i dag har vært overskyet, men kan liksom ikke ane en gang hvor sola står på himmelen. Men det har vært flott temperatur, så gikk halvnaken uten problem. Ikke en gang de første par timene oppi fjellet, da det var tåke/yr/regn for det meste. Bare deilig!

Nede i byen igjen ble det først en sen lunch på en bakgatepub. Tradisjonell suppe på Mareno, tradisjonell sandwich på meg. Betalte 2 Euro for den “sandwichen” med digre kjøttstykker i! Ikke noe tynne skinkeskiver, nei! Og den var supergod! Hjemmelaget dressing også.

Gikk tilbake til “vår” side av byen, tok en kopp kaffe rett nedenfor hotellet før vi gikk “hjem”.

Ut å spise middag i nitida. Bare rett ned til nest nærmeste restaurant i havna, syntes jeg hadde gått nok i dag. Mareno fikk noe ris med store reker (ponds) og hummer, jeg biff på spidd. Han syntes det var kjempegodt, min mat var ok. Bortsett fra desserten, den var himmelsk!!! Ostepudding! Oh God! Mareno fikk karamellpudding, den syntes han var ok.

På tur opp til hotellet igjen, oppdaget vi at det nok var i parken ved siden av at de spilte bluesen i går kveld, Skulle nok gått og sjekket da vi først tenkte på det ja. Synd vi gikk glipp av det, var faktisk ei danselåt innimellom og..

I kveld var det noe folkemusikk og dans, og salgsboder med div souvernirer og håndarbeid rundt plassen. Vi fikk med oss litt av det som foregikk på scenen, så avsluttet vi kvelden på verandaen, med litt blogg-kladd og litt krim!

Tenk, jeg har vært her i 5 hele dager, og har ikke shoppet den minste lille ting! Digert shoppingsenter rett bak hotellet, og to-tre litt mindre på tur herfra til den gamle delen av byen. Har kun brukt penger på mat og drikke og billetter til div transporter. Skulle jo sjekke med ho Soliadama, hva man må betale for overvekta, før jeg går på shopping. Men mandag i morgen, og vi har ikke lagt noen planer. Og litt kilo har jeg jo å gå på..hehe ;)